Saturday 6 July 2013

Senapang termahal di dunia

Viggo (kiri) dengan anaknya Ulf Olsson.
Para ahli klasik: VO Guns Debuts Falcon, Rifle termahal di dunia, untuk US$820,000!

Pembuat senapang dan pistol dari Sweden, VO Vapen, yang diasaskan pada tahun 1977 oleh pakar pembuat senjata Viggo Olsson dan anaknya Ulf Olsson, jenis senapang memburu buatan tangan yang paling eksklusif di dunia. Ciptaan mereka terbaru, VO Falcon Edition (di kiri), adalah yang paling mahal di dunia berharga kira-kira US$820,000 atau RM2,614,570! Edisi VO Falcon merupakan satu penghormatan kepada tradisi yang berakar umbi diilhamkan daripada burung helang tradisional di dunia Arab. Dihiasi dengan ukiran indah helang 'Peregrine' dan 'Saker' antara kemasan mewah lain.

Pengeluaran senapang VO adalah terhad kepada jumlah yang sangat kecil setiap tahun. Syarikat itu memegang pelantikan diraja untuk H.M. King Carl XVI Gustaf Sweden, dan telah menemui kejayaan besar dengan senapang ultra eksklusif dibuat untuk pasaran Timur Tengah. H.M. Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan, Keluarga Diraja di Abu Dhabi adalah peminat VO yang lain.

Viggo Olsson sedang meminyakkan stok senjata.
Laras oktagon daripada Edisi VO Falcon diperbuat daripada keluli legenda Damsyik. Keluli yang cantik dan unik, amat berkaitan dengan dunia Arab dan melengkapkan saham sepenuhnya diperbuat daripada akar walnut terbaik di dunia. Hanya lima Edisi VO Falcon akan dihasilkan, setiap satu ditandakan dengan hiasan yang unik membentuk koleksi benar-benar ultra-eksklusif. Contoh yang pertama kini lengkap; empat seterusnya akan dibina mengikut pesanan.

"Apabila kami datang ke rantau Teluk untuk kali pertama pada tahun 2005, kami terharu dengan sambutan yang mesra dan layanan dari pemimpin dan masyarakat di sana," kata Olsson. "Kami memahami bahawa ini adalah satu kawasan di mana orang menghargai tradisi dan ketukangan sebenar. Kami mengambil masa lebih daripada satu tahun untuk membangunkan dan membina laras. Setakat yang kami tahu, ia adalah satu-satunya senapang di dunia dengan laras diperbuat daripada keluli Damsyik."

Akar walnut adalah pilihan semula jadi bagi VO Vapen, bukan
sahaja untuk kekuatan dan ringan, tetapi juga untuk kecantikan.
Nama ini berasal dari pedang keluli dibuat di sekitar Damsyik, Syria yang mula-mula mendapat reputasi mitos semasa Perang Salib abad pertengahan. Bilah keluli pedang Damsyik dikatakan dapat memotong sehelai sutera kepada separuh ketika ia jatuh ke tanah dan cukup kuat untuk memotong batu tanpa kehilangan ketajamannya.

Semua senapang VO adalah berdasarkan kepada sistem 'takedown' dipatenkan firma itu, yang membolehkan pemilik untuk menggunakan beberapa kaliber berbeza pada senapang yang sama. Jenis Falcon adalah yang pertama senapang VO dalam konsep 'takedown' yang akan dibina dengan stok penuh. Sudah tentu syarikat juga pakar dalam ciptaan yang dipesan terlebih dahulu, benar-benar unik, sepenuhnya disesuaikan dengan kehendak pemilik dengan cukup banyak pilihan jenis hiasan berharga yang anda inginkan.

Sumber:  Bespoke Rifle Maker  |  Luxist  |  The National

Lihat gaya klasik lain di jaredpaulstern.com/

Recoil pad / Buttplate.
Ukiran helang Falcon yang cukup terperinci.
Operating Rod 'Bolt' dengan kuku helang mencengkam.
Keseluruhan senjata api.
Pemandangan atas.
Upper Hand Guard.
Muzzle / Barrel.
Grip Cap dengan ukiran Falcon yang cukup cantik.
Kaliber boleh ditukar ikut kehendak pemilik.
Flooplate / Stock / Forend dari kayu bermutu tinggi.
Senjata api klasik yang tersangat mewah!

No comments:

Post a Comment