Friday 12 July 2013

Rumah Putih siarkan gambar Obama bersukan menembak

Presiden Barack Obama tengah bersukan menembak, atau dikenal
dengan istilah "skeet shooting", di Camp David, Maryland, 4 Ogos 2012.
(AP Photo/The White House, Pete Souza).
Para pegawai Rumah Putih mengeluarkan satu foto yang menggambarkan Presiden Barack Obama sedang bersukan menembak atau biasa disebut 'skeet shooting', di tengah protes atas upayanya memperketat izin pemilikan senjata api.

Rumah Putih mengeluarkan foto Presiden Barack Obama sedang bersukan menembak, Sabtu (1 Feb 2013), seolah-olah sebagai usaha untuk mengukuhkan kenyataan bahawa Presiden sering bersukan menembak di Camp David, tempat bercuti Presiden di Maryland.

Presiden Obama baru-baru ini mendedahkan pengalamannya dengan senjata pada edisi 11 Februari majalah "The New Republic".

Foto yang terdapat dalam akaun Flickr Rumah Putih tersebut dilihat sebagai usaha untuk menutup mulut pengkritik setelah Presiden Obama dalam satu temu bual dengan majalah The New Republic mengatakan dia berlatih menembak di Camp David.

Foto yang diambil pada 4 Ogos 2012 itu menunjukkan Obama tengah membidik sasaran dengan mengenakan kaca mata pelindung, penutup telinga, dan seluar jeans di tempat peristirahatan presiden di Maryland.

Dalam wawancaranya dengan The New Republic, minggu lalu, Obama mengakui dirinya memang pernah menggunakan senjata api. "Ya, kenyataannya di Camp David kita melakukan latihan menembak sepanjang masa," dikutip Foxnews.

Presiden dan Parti Demokrat di Senat tengah mendesak mengetatkan kawalan pemilikan senjata api sejak tragedi penembakan yang membunuh 20 kanak-kanak dan enam orang dewasa di Sekolah Rendah Sandy Hook di Connecticut.

Sebelum foto itu dikeluarkan, Anggota Dewan Senat dari Parti Republikan Marsha Blackburn berkata, jika Obama sering bersukan menembak, mengapa orang-orang tidak pernah mendengar atau melihat fotonya.

Persatuan Senjata Api Nasional Amerika (NRA) tidak menganggap penting foto itu. Jurucakap NRA Andre Arulananda berkata, sebuah foto tidak menghapus sokongan Obama atas larangan senjata dan pengawasan senjata.

Obama telah mengemukakan siri cadangan perundangan dan arahan presiden yang bertujuan untuk mengurangkan kekerasan akibat senjata api, namun ia mengatakan, ia menyokong kuat Pindaan Kedua Perlembagaan Amerika yang memberi warga Amerika hak memiliki senjata api.

Sumber :  Flickr  |  CBS News  |  Huffington Post  |  The Daily Show  |  The Washington Post

No comments:

Post a Comment