Tuesday 2 July 2013

Operasi tembak burung gagak

Adham (tiga, kiri) menunjukkan tanda bagus apabila
burung gagak berjaya ditembak anggota terlibat.
Kota Tinggi – Satu operasi membanteras burung gagak dilakukan di Hentian Bas Taman Kota Jaya itu.

Operasi itu adalah anjuran Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pasir Raja, Datuk Dr Adham Baba dan mendapat kerjasama Majlis Daerah Kota Tinggi (MDKT) bersama Rela, Polis, Perhilitan dan Jabatan Veterinar.

Menurut Adham, operasi tersebut adalah langkah berkesan bagi MDKT bagi mengurangkan bilangan burung terbabit di kawasan yang sering menjadi tumpuan.

“Burung gagak dalam jumlah yang banyak mendatangkan masalah kepada penduduk setempat antaranya bunyi bising terutama pada waktu Subuh dan Maghrib.

“Malah, melalui operasi ini, anggota Rela dan juga peserta yang mempunyai lesen senjata api dapat mengaplikasikannya di tempat awam.

“Selain itu, ia juga usaha membantu mengurangkan kumpulan burung gagak yang telah mengotorkan kawasan rumah, premis perniagaan dan kenderaan,”katanya.

Pihaknya turut menerima maklum balas dari penduduk yang mahukan operasi itu diteruskan secara berskala hingga Jun depan manakala MDKT sedang mempertimbangkan cadangan pemberian insentif untuk setiap bangkai gagak.

Ketua Jabatan Kesihatan Awam MDKT, Shah Jahan Muhammad berkata, operasi tersebut menumpukan kawasan di laluan Jalan Pedada, Jalan Langsat 1, Jalan Manggis 1, sekitar premis kuarters Polis dan Mini Stadium.

Pihaknya melakukan pemantauan untuk mengenal pasti beberapa lokasi yang menjadi sarang pembiakan dan laluan burung gagak itu beberapa hari sebelum operasi terbabit dilakukan.

“Kesemua bangkai gagak yang ditembak akan dilupuskan dan keselamatan penduduk sentiasa menjadi keutamaan dalam setiap operasi yang dijalankan,” katanya.

Dalam pada itu, sejumlah 352 ekor gagak telah berjaya ditembak dalam operasi yang disertai seramai 74 orang.

Arkib Sinar Harian : 9 April 2012

No comments:

Post a Comment