Saturday 10 August 2013

Senarai terpilih hebat Jurugambar Astronomi Tahun 2013

Receiving the Galactic Beam by Wayne England.
Senarai pendek gambar dikeluarkan untuk pertandingan Jurugambar Astronomi 2013 dikeluarkan baru-baru ini, mempamerkan satu susunan yang cantik hasil kerja dari 'astrophotographers' yang berdedikasi. Pertandingan antarabangsa, disampaikan dan dijalankan oleh Royal Observatory Greenwich dengan kerjasama Sky di Night Magazine, membentangkan satu pemilihan hebat dari lebih daripada 1,200 penyertaan menyerlah yang dihantar melalui kumpulan Flickr.

Imej-imej hasil kerja-kerja jurugambar profesional dan amatur yang mempunyai kegemaran sama merakam ruang langit cakerawala planet kita. Hasil kerja yang datang dari seluruh dunia pada masa yang berlainan tahun, berkongsi pelbagai fenomena yang secara semulajadi berlaku di langit malam yang pelbagai.

Dari satu malam penuh bergemerlapan yang bertompok-tompok di langit dan aurora hebat borealis bagi melihat keajaiban Bima Sakti berbaris dengan satu teleskop radio diterangi, senarai terpilih mempamerkan beberapa visual astronomi mengagumkan.

Pemenang serta catatan-catatan disenarai pendekkan boleh di dapati untuk tatapan di satu buku yang akan diterbitkan, boleh didapati dan dibeli mulai pada 19 September, 2013.

Sumber HuffPost UK  |  Wordlesstech

Comet PANSTARRS by Ingólfur Bjargmundsson.
Hunters Moon over the Alps by Stefano De Rosa.
Solar Max by Paul Haese.
Eta Carinae and her Keyhole by Michael Sidonio.
A Flawless Point by Rogello Bernal Andreo.
The Night Photographer by Tommy Eliassen.
Photographers on the Rim of Myvatn Craters by James Woodend.
Archway to Heaven by Stephen Banks.
Leaning In by Anna Walls.

No comments:

Post a Comment