Wednesday 12 February 2014

Pereka membina Kabin Mikro 96 kaki persegi tidak memerlukan permit bangunan

Berharap mempunyai ruang peribadi untuk melarikan diri dari kesibukan atau untuk bersantai amat diperlukan, pereka Finland Robin Falck dinyatakan untuk membina percutian sendiri. Bukannya diadakan oleh sebab birokrasi kerajaan, beliau mengambil keputusan untuk mengelakkan keperluan untuk permit bangunan dengan membina struktur di bawah 96 kaki persegi. Selepas menyelesaikan reka bentuk dan mendapatkan kelulusan daripada arkitek, Falck mula membuat pondok mikro peribadinya sendiri.

Dibina di kepulauan Finland di Sipoo, Falck telah mendirikan, struktur dua tingkat kecil yang dikenali sebagai Nido yang mempunyai dapur berfungsi sepenuhnya, bilik mandi, ruang tamu, dan bilik tidur bertingkat. Rumah padat termasuk tingkap besar bersudut yang mengambil hampir keseluruhan dinding, memberi gambaran pandangan ruang tambahan. Ia juga membenarkan cahaya semula jadi pada waktu siang dan pemandangan bintang pada waktu malam.

Untuk mengalihkan lagi perhatian seseorang daripada saiz di kediaman ini, Falck menambah kawasan ruang terbuka. Bersambung dengan rusuk kabin, adalah dek kecil untuk menikmati persekitaran semula jadi yang telah diganggu semasa proses pembinaan keseluruhan. Keseluruhan projek disiapkan dalam tempoh dua minggu dan menggunakan bahan-bahan kitar semula tempatan untuk pembinaan.

Robin Falck's website melalui TreeHugger







No comments:

Post a Comment