Tuesday 12 November 2013

Jadi angkasawan itu tidak menyenangkan khususnya ketika kembali ke bumi dengan modul Soyuz

Keadaan yang sempit di dalam kapsul Soyuz.
Dari ESA merakam keadaan di dalam kapsul ruang angkasa Soyuz. Rakaman dibuat selama 20 minit sebagai gambaran bagi astronot ketika berlepas dari stesyen ISS untuk kembali ke bumi. Seperti apa agaknya di dalam, lebih teruk dari roolercoaster!.

Tempat pendaratan paling umum  kapsul berada di Kazakstan. Astronot melakukan persiapan dengan simulasi ketika memasuki orbit bumi. Termasuk keadaan kritikal bila terjadi sesuatu. Disebut menaiki roolercoaster untuk kembali ke bumi. Lepas
Pemandangan dari depan.
dari ISS, modul Soyuz memerlukan masa selama 4 jam untuk kembali ke bumi. ISS akan merubah posisi modul mengarah sejajar dan dilepas agar tidak berlanggaran.

Kapsul Soyuz berlepas dari stesyen ISS secara dorongan perlahan dan semakin menjauh, barulah roket kecil di Soyuz dinyalakan untuk turun perlahan.

Pemandangan dari atas.
Di mulai tahap paling berbahaya ketika memasuki orbit. Bila roket tidak tepat atau kurang kuat memberikan dorongan untuk memasuki orbit, kemungkinan modul Soyuz akan terpelanting kembali keluar graviti bumi. Bila terlalu banyak mendorong
ke arah bumi, modul Soyuz akan turun terlalu cepat dan akan terjadi geseran dengan ruang angkasa hingga boleh mencapai kepanasan melebihi 2,000 darjah Celsius.

Di ketinggian 140km modul mengorbit, peralatan dan modul utama terpisah. Rakaman simulasi video dimulai pada minit ke 10 di mana jendela diceritakan seperti api atau plasma yang membakar modul.

Kapsul Soyuz.
Gaya tarikan graviti bumi mencapai 4G di dalam modul, padahal ketinggiannya masih berada di 35km. Modul Soyuz mengunakan sistem pemandu otomatis. Bagaimana bila gagal bekerja, astronot dapat
mengambil alih untuk mengarahkan modul  mendarat. Masalahnya akan lebih buruk lagi, kerana astronot akan mendapatkan tekanan 9G bila melakukan pendaratan secara manual.

Soyuz - berlepas, bercantum di stesyen angkasa & mendarat.
Setelah modul mencapai ketinggian 10.5km, kecepatan modul semakin perlahan dari 28,000km sejam menjadi 800km sejam dan paracut dibuka. Paracut terbuka secara otomatis dan tidak boleh dibuka secara manual, bila terjadi sesuatu masih ada paracut
tambahan. Sebelum menyentuh tanah, roket dibawah kapsul akan menembakan roket untuk membuatnya melakukan 'soft landing'. Kata astronot bukan 'soft landing' tapi persiapan bagi astronot untuk mendapatkan goncangan terakhir.

Dari sana astronot tidak terus pulang, tapi harus dikuarantin setelah terlalu lama di ruang angkasa.

No comments:

Post a Comment