Thursday 12 September 2013

Rakaman perang di Syria dengan kamera Sony Action Cam

Video dibawah ini dirakam dengan kamera 'action cam'.

Filem dokumentari ini memperlihatkan sekilas pandang kehancuran akibat perang di kota Aleppo.

Dirakam pada bulan Mei 2013 lalu. Ada 2 jurugambar lain dari Great Britain dan Afrika Selatan bersama-sama mengabadikan pertempuran di sana.

Seorang pejuang sempat memberikan saranan, "Jangan bergerak jauh dari tembok". Yang lain mengatakan, "Kami bukan pengganas", untuk menegaskan tindakan mereka adalah sebagai pejuang.

Gambar di bawah ini menunjukkan tempat peninggalan artifak bersejarah yang dimanfaatkan oleh penduduk berjualan. Sekarang ternyata sudah hancur dan dimanfaatkan untuk perlindungan pejuang Syria.

Sumber : unaphotographer.tumblr.com/archive

Salah satu isu dari perang di Syria adalah senjata kimia. Khabarnya senjata tersebut disembunyikan oleh Iraq dan dibawa ke Syria. Seperti menyebar ubat nyamuk bakar, senjata kimia adalah senjata terkini dalam pertempuran. Tidak perlu menghantar pasukan, cukup dilepaskan di sana, lalu selesai semuanya. Masalahnya siapa yang terkena, ceritanya akan berbeza. Senjata kimia adalah senjata pemusnah besar yang dilarang penggunaannya, tapi ada di sana.

Amerika masih menunggu waktu, adakah perlu menyerang Syria, tapi tidak ingin terlibat secara keterlaluan. Hanya menghentikan atau mencegah regim Assad untuk melakukan serangan dengan senjata kimia. Berita penggunaan senjata kimia masih menimbulkan persoalan. Siapa yang melepaskan bom kimia tersebut, dan dari mana senjata tersebut?

No comments:

Post a Comment