Saturday 4 January 2014

Rumah telus sepenuhnya di Tokyo oleh Arkitek-arkitek Sou Fujimoto

Rekabentuk oleh Sou Fujimoto Architects
Photography by Iwan Baan.

Rumah NA oleh Sou Fujimoto Architects ialah satu daripada paling banyak rekaan unik Sifter yang boleh dilihat. Terletak di satu jalan kecil di satu kawasan agak sibuk di pinggir bandar Tokyo. Rumah 914 kaki persegi (85 meter persegi), dibentuk daripada 21 kepingan lantai masing-masing meliputi 21 - 81 kaki persegi (1.95 – 7.5 m persegi).

- Reka bentuk keterbukaan yang keterlaluan ini adalah atas permintaan pelanggan, satu pasangan muda dengan tiada anak.

- Struktur mengandungi geladak keluli yang beralun-alun dengan ketebalan 1 inci segi empat tepat, 1.4 X 2.4 inci padu dan kolum 2 inci persegi disepadukan pada tapak dengan sambungan kimpalan.

- Pelbagai peringkat dihubungkan oleh kepelbagaian tangga dan tangga tambahan kepada laluan singkat langkah-langkah kayu tetap dan boleh ubah.

- HVAC dan peralatan kerja pemasangan paip, serta storan dan pengukuhan perembatan sisi bertempat di bahagian tebal, menghadap dinding utara di belakang rumah.

- Langsir dipasang untuk menyediakan sekatan sementara mengelakkan kebimbangan bagi privasi dan pemisahan pada waktu malam.

- Pengukuhan sisi tambahan bertempat di satu para tetingkat buku dan panel-panel konkrit ringan dimasukkan ke dalam pandangan sisi.

- Bahan lantai diwarnakan putih dan tangga digabungkan dengan struktur yang digunakan seperti satu peralihan visual kepada tingkap kayu dempak dan bingkai yang menggariskan tingkap-tingkap boleh digunakan.

Bersama dengan gambar-gambar hebat oleh jurugambar terkemuka dunia Iwan Baan, ada juga satu video berjalan lalu ke dalam rumah menawan ini.









"Titik menarik minat sebatang pokok adalah tempat-tempat ini tidak kedap udara menyendiri tetapi bersambung kepada satu sama lain dalam kerelatifan uniknya. Untuk mendengar suara seseorang dari merentasi dan di atas, kena loncat ke cabang yang lain, satu perbincangan mengambil tempat merentasi cabang oleh ahli-ahli dari berasingan cabang. Ini ialah beberapa detik kekayaan dijumpai melalui kehidupan sedemikian dalam ruangan yang sempit."  – Sou Fujimoto (via ArchDaily)



"Komposisi ruang kumpulan lantai kecil di tingkat yang berbeza bagus untuk saya, tetapi rumah ini akan secara jujurnya jadi terlalu terbuka untuk kediaman peribadi saya." – Sou Fujimoto (via Architectural Record)


No comments:

Post a Comment