Monday 20 January 2014

China kini merancang membina kapal induk ke-2 setidaknya ada 4 kapal induk

Setelah berbulan-bulan menjadi buah mulut. China sedang membangun sendiri kapal induk ke-2. Reuters mengutip dari media pembangunan kapal induk tersebut memerlukan waktu 6 tahun. Bukan hanya satu tetapi, China merancang memiliki 4 kapal induk.


Model pertama kapal induk Liaoning, dari rangka bekas kapal induk era Soviet yang dibeli dari Ukraine tahun 1998.

Kembali diubahsuai dan sudah melakukan 100 kali uji cuba dalam pelayaran perdana.

Pembangunan kapal induk China dibangunkan di pelabuhan Dalian, Liaoning, China.

View Larger Map

Kapal Varyag sebagai kapal induk pertama China tidak memiliki katapel (alat utk melepaskan kapal terbang daripada kapal induk). Dan kapal tersebut adalah kapal induk terpakai yang dibaikpulih sehingga boleh digunakan kembali.

Tapi kapal Varyag memiliki keterbatasan, hanya pesawat dengan pendorong besar boleh 'take off' dari landasan kapal.

Mungkin gambaran tersebut adalah rancangan kapal induk Liaoning yang dilengkapi pelontar. Agar dapat digunakan untuk jet tempur 'stealth' sekelas J-15 atau J-15s dengan mesin lebih kuat dari rancangan pesawat Rusia SU 33.

Dengan rancangan katapel di pesawat, China boleh menempatkan pesawat radar seperti milik Amerika AS E-2 Hawkeye. Walau tidak efektif ketika terjadi perang, pesawat radar dapat memantau datangnya pesawat musuh.

Khabar angin dengan katapel di kapal induk China dibina oleh Rusia. Dan pernah dipasang untuk kapal induk Ulyanovsk yang memiliki 2 katapel, tapi kapal induk tersebut baru 20% selesai akhirnya dimansuhkan pembinaannya.

Sejak tahun 1980, China membeli beberapa kapal yang khabarnya untuk dijadikan muzium atau hotel. Membolehkan para jurutera di sana menduplikasi rancangan kapal dari kapal terpakai.

Persoalannya seperti kapal Varyag sebagai kapal induk lama dari kalangan Ukraine. Kapal tersebut dibeli untuk kasino di Macau.

15 tahun kemudian Varyag sudah menjadi kapal induk moden dengan nama Liaoning. Setidaknya dalam 2 dekad terakhir ini, China boleh saja memiliki 2 kapal induk.

Gambar dibawah ini adalah kapal induk Ulyanovsk yang dibatalkan pembangunannya oleh Soviet.
Sumber :
Reuters  |  The New York Times  |  The Sydney Morning Herald  |  The Telegraph  |  Yahoo News

No comments:

Post a Comment