Saturday 5 October 2013

7 langkah tetap cantik tanpa mekap

Pakai mekap tidak semestinya setiap hari ya, tapi kalau tanpa mekap sudah tentu tidak terlihat cantik dan segar bukan? Mekap tidak membuat banyak perubahan di wajah kita. Fungsi mekap sebenarnya hanya untuk memaksimakan kecantikan.

Kerana itu, seharusnya menggunakan mekap ataupun tanpa mekap, wajah anda tetap terlihat bersinar, cantik dan segar. Berikut ini ada beberapa tips seperti yang didapati dari Vemale, agar anda tetap segar dan cantik walau tak bermekap.

Bangun awal pagi.
Bangun Pagi

Inilah kebiasaan yang dilihat sederhana, namun sebenarnya sangat berkhasiat. Kebiasaan baik untuk bangun pagi membuat tubuh anda tetap sihat dan segar. Dan bila tubuh sihat, otomatik kulit anda pun terlihat lebih berseri dan cantik.

Mulai sekarang, mari biasakan bangun pagi, lalu lakukan senaman ringan, sehingga peredaran darah lebih lancar, tubuh segar-bugar dan kulitpun terlihat lebih segar. Cukup 15 minit senaman rutin setiap pagi. Nah, tak perlu bersusah-payah jauh-jauh ke gym bukan?

Berpakaian berwarna cerah.
Warna Cerah

Lebih suka menggunakan warna neutral? Cuba sekali-kali kenakan baju berwarna cerah, ianya akan merubah penampilan anda. Dan lihatlah, betapa anda langsung kelihatan lebih segar-bugar. Warna cerah juga membantu merubah 'mood' anda menjadi lebih baik, percayalah, wajah muram tak akan terlihat cantik.

Padatkan wajah dengan ais.
Padatkan Wajah Guna Ais

Brrrrr... Mungkin terlalu sejuk, tetapi membiasakan untuk menjaram wajah dengan ais (air batu) setiap pagi, membantu kulit untuk tampak lebih segar. Cara ini dipercayai mampu menghilangkan lingkaran gelap di bawah mata, serta membuat pori-pori terlihat mengecil.

Pakai anting-anting.
Pakai Anting-anting

Anda tentu sudah tahu bahawa aksesori berperanan penting dalam penampilan. Tapi tahukah anda bahawa memakai anting-anting dapat membuat wajah anda kelihatan berbeza?

Cubalah kenakan anting-anting yang disesuaikan dengan busana yang indah serta acara yang anda kunjungi, dan lihatlah bagaimana penampilan anda, seperti magis, lebih berkilau.

Jauhkan selpon ketika tidur.
Jauhkan Selpon di Malam Hari

Mengejutkan. Lighting Research Center di Rennselaer Polytechnic Institute mengemukakan hasil penelitian yang tidak terduga. Dikutip dari stylecaster, layar selpon yang berkedip mempengaruhi jumlah melatonin dalam kulit.

Semakin lama dan seringnya kulit anda terdedah, maka tahu bukan bagaimana kalau kulit kekurangan kadar melatonin? Ya benar, kusam!

Tapi penelitian ini didukung oleh beberapa penelitian lain yang menyarankan agar meletakkan selpon bukan di tempat tidur.

Sebabnya, selpon adalah penyebab terbesar saat ini untuk masalah sukar tidur. Dan sudah pasti, bila anda kurang beristirehat, kulit akan terlihat layu keesokan harinya, dan kepala menjadi pening!

Makan limau.
Makan Limau

Digelar buah dewa, ya betul, limau! Ternyata bukan hanya vitamin E saja yang diperlukan kulit, namun seperti juga bahagian tubuh yang lain, kulit pun memerlukan vitamin C yang cukup. Kerana itu, mari biasakan memakan limau ataupun buah yang kaya dengan vitamin C lain setiap hari.

Selain baik untuk kulit, vitamin C juga mampu meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Tidak mudah mendapat sakit dan boleh pula tetap cantik!

Alihkan pandangan dari komputer.
20/20/20

Teknik yang mudah, tapi sepertinya juga paling susah dilakukan. Teknik 20/20/20 ini banyak disarankan oleh doktor pada pekerja pejabat yang hampir sepanjang hari bekerja di depan komputer.

20/20/20 ini bererti, luangkan 20 saat untuk mengalihkan pandangan pada benda lain selain monitor, lalu setiap 20 minit, berjalan sebanyak 20 langkah. Mudah bukan?

Cuba terapkan 7 langkah di atas menjadikan kulit lebih cantik, maka anda tak perlu bergantung mekap setiap hari untuk nampak lebih cantik. Kulitpun segar dan sihat. Yummy! Huu.. Huu..

Sumber: Infospesial.net

No comments:

Post a Comment